En el marc de la visita dels estudiants de periodisme de l’ESJ Lille a la seu de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) a Barcelona, el passat 14 d’abril, l’estudiant Arthur Edeline va entrevistar el president de l’entitat, Francesc J. Fàbregas. La conversa va girar al voltant del paper de la premsa comarcal, els principals reptes del sector i la seva adaptació als canvis digitals.
L’entrevista ha estat publicada a la pàgina 16 del número 31 (juny 2026) de PHRases.media, el mitjà de comunicació elaborat per estudiants del grau professional “Premsa Local” de l’ESJ Lille i que es distribueix entre editors de premsa local de França.
En el seu treball, Arthur Edeline planteja una qüestió central: si els reptes de la premsa local són els mateixos a Catalunya que a França.
“Donem a la gent el que vol: informació local”
Preguntat per l’objectiu de l’organització, Fàbregas ho resumeix de manera clara: “L’objectiu bàsic de l’associació és reunir mitjans locals sota la marca ‘Premsa Comarcal’. La funció principal és vendre publicitat per als seus membres, que és la nostra principal font d’ingressos.”
Segons el president de l’ACPC, aquesta estructura permet als mitjans associats negociar millors condicions comercials i garantir estabilitat econòmica. També destaca l’abast del sector: uns 765.000 lectors en paper dins les zones de difusió, tot i no operar a grans ciutats com Barcelona o Tarragona.
“Donem a la gent el que vol: informació local i comarcal. L’important és el territori, treballar per la teva comunitat, i els resultats arriben.”
Reptes: digitalització, joves i desinformació
Sobre els reptes del sector, el president de l’ACPC assenyala diversos fronts oberts: la transformació digital, la necessitat d’atraure nous lectors i el canvi en els hàbits de consum informatiu.
“Les generacions més joves ja no estan acostumades a llegir en profunditat, així que tot ha d’anar més de pressa. O t’adaptes o desapareixes.”
També remarca la importància de garantir la qualitat informativa i combatre la desinformació: “L’ACPC s’ha reunit amb mitjans del País Basc i de Galícia per establir línies de conducta contra les notícies falses i la xenofòbia”
IA i innovació: “Qui no s’hi posi al dia, es quedarà enrere”
La intel·ligència artificial és un altre dels temes destacats de la conversa, coincidint que el Dia de la Premsa Comarcal del passat 14 de novembre va estar dedicat, en gran mesura, a aquesta tecnologia.
“Qui no s’hi posi al dia es quedarà enrere. Però no estem preocupats; sempre hem estat més que premsa.”
Fàbregas defensa també el paper de la premsa local com a element identitari i cultural: “Apostem pel nostre país, la nostra cultura i la nostra llengua.”
Condicions per formar part de l’ACPC
L’entrada a l’associació està regulada per criteris editorials i estructurals. Segons explica Fàbregas, els mitjans han de complir tres requisits bàsics: publicar íntegrament en català, ser de pagament i mantenir una estructura editorial amb un mínim del 65 % de contingut informatiu. Actualment, l’ACPC agrupa 171 mitjans que donen feina a més de 1.000 professionals i compten amb més de 3.000 corresponsals.
Nous projectes: Catalunya News i Plataforma d’Intercanvi
Entre les iniciatives recents de l’ACPC, el president destaca la creació de Catalunya News, el portal web que centralitza articles diaris dels mitjans associats i que permet redirigir el trànsit cap a les capçaleres originals, reforçant així la visibilitat de cada publicació.
I també la Plataforma d’Intercanvi de continguts per compartir articles de temàtiques generals -com moda, construcció o decoració- entre mitjans associats, optimitzant recursos i fomentant la col·laboració.
“Cal ser generós per rebre també a canvi: és un sistema en què tothom hi guanya”
El número també inclou continguts sobre algunes capçaleres associades visitades durant l’estada dels estudiants a Catalunya: Nació (pàgina 19), Diari de Terrassa (pàgina 20), L’Eco de Sitges (pàgina 21), El 9 Nou (pàgina 22) i El Vallenc (pàgina 23).