Carles Duarte, Premi d’Honor de la Premsa Comarcal 2026

Rebrà el guardó durant la Festa dels Premis Premsa Comarcal el 29 de maig

Carles Duarte, Premi d’Honor de la Premsa Comarcal 2026
Carles Duarte, Premi d’Honor de la Premsa Comarcal 2026 | Arxiu Propi

El lingüista, poeta i gestor cultural Carles Duarte i Montserrat rebrà el Premi d’Honor de la Premsa Comarcal 2026, el màxim guardó que atorga l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC).  El guardó es lliurarà el divendres 29 de maig durant la III Festa dels Premis Premsa Comarcal, la gran cita anual del sector que organitza  l’ACPC i que tindrà lloc a la Sala Oriol Martorell de L’Auditori de Barcelona a partir de les 19 hores.

La Junta de Govern, presidida per Francesc J. Fàbregas, va prendre aquesta decisió per una unanimitat el passat mes de març.  Per a l’ACPC, la seva figura simbolitza el compromís sostingut amb la llengua catalana i la cultura, així com la defensa d’un espai comunicatiu arrelat, rigorós i al servei de la cohesió social. El seu nom se suma així al de figures com Mònica Terribas, Antoni Bassas, Rosa Maria Calaf i Ramon Besa, que anteriorment han estat distingides amb el Premi d’Honor de la Premsa Comarcal. 

Duarte ha desenvolupat una activitat rellevant en els àmbits de la llengua, la literatura i la cultura. Ha estat col·laborador de figures com Joan Coromines i Antoni Maria Badia i Margarit, ha participat en treballs de recerca lingüística com el Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana i és autor d’una extensa obra poètica traduïda a diverses llengües. 

Al llarg dels anys també ha mantingut una intensa activitat institucional i cultural. Ha estat president i director de la Fundació Carulla, president del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), secretari general de la Presidència de la Generalitat de Catalunya i actualment dirigeix la Fundació CIC. Durant tota la seva trajectòria, ha mantingut una estreta vinculació amb la Premsa Comarcal, contribuint a la seva projecció i reconeixement.

El nomenament de Carles Duarte se suma al ja anunciat Premi a la Tolerància, que en la seva primera edició serà atorgat a Òscar Camps, fundador i director de l’ONG Proactiva Open Arms, en reconeixement a la seva tasca humanitària i al seu compromís amb la defensa dels drets humans.

Durant la gala també es lliuraran els Premis a les Millors Portades, Fotografia Periodísitca i Digital del 2025, i els Premis a la Solidaritat per estudiants d’ESO i Batxillerat.

La vetllada comptarà amb les actuacions del músic Triquell i de l’humorista Pep Plaza, i serà presentada per la periodista Candela Figueras, en una nova celebració del periodisme de proximitat.

La Festa és organitzada per l’ACPC, amb la col·laboració de Bon Preu Esclat i el suport de la Generalitat de Catalunya.