El començament del nou any implica la inevitable pressió de començar de zero, amb noves aficions, règims d’exercici i dietes saludables. Però hi ha una dieta que potser no t’hagis plantejat millorar aquest any: el teu consum de mitjans de comunicació i notícies. No és fàcil estar informat avui dia. Tenim més accés que mai a la informació, però no tota és de bona qualitat. Les publicacions dels mitjans de comunicació són acusades de parcialitat. Les notícies falses es fan virals en segons. I la desinformació generada per la intel·ligència artificial pot aparèixer en els nostres feeds.
Moltes persones s’informen a través de les xarxes socials. Aquestes plataformes tenen algoritmes i classificacions que creen bombolles de filtres, en les que els usuaris estan exposats a una selecció a mida o personalitzada d’informació sobre un determinat tema, el que pot estar fomentant la polarització.
Les persones tendeixen a seleccionar i consumir mitjans i informació que es fan eco de les seues pròpies creences preexistents. Això pot deure’s a les publicacions i comentaristes que trien seguir, o als algoritmes controlats per les plataformes. Tanmateix, una recent revisió de la investigació sobre aquest tema suggereix que les audiències poden no estar tan polaritzades com es pensava. De fet, els algoritmes poden contribuir a augmentar la varietat de fonts a què una persona pot accedir de forma independent. Ho analitza tot plegat IJNet.org en aquest article