Notícia

Convergència digital, crisi, estratègia editorial... aspectes cabdals a considerar per vèncer l’actual conjuntura

Foto
A Vic els ha debatut la II Plataforma Interuniversitària de la Premsa Comarcal i Local

La segona Plataforma Interuniversitària de la Premsa Comarcal i Local s’ha clausurat aquest dissabte amb èxit de participació i assistència. Les jornades van iniciar-se divendres al matí, amb la ponència titulada Convergència Digital, del professor de la Universitat Ramon Llull i guanyador del premi de recerca Premsa Comarcal 2008, Josep Lluís Micó. El ponent va explicar que la convergència digital passa per la integració de redaccions, la distribució multiplataformes i les  audiències actives; i va advertir que aquests elements poden provocar precarietat laboral i anar en detriment de la  qualitat periodística.  
 
A continuació es va celebrar una taula rodona al voltant del mateix tema conduïda pel vicepresident de l’ACPC Carles Ayats, del Setmanari de l’Alt Empordà. Hi van intervenir: Gonçal Mazcuñán, president executiu d’Edicions Intercomarcals, editora de Regió 7; Ferran Espada, director d’El Punt, edició de Barcelona; Fátima Navarro, professora de la Universitat Miguel Hernández d’Elx i Albert Lozano, director tècnic d’Osona Comarca. Els participants de la taula de debat van explicar com vivien la convergència digital. Mazcuñán va assegurar que la digitalització li havia canviat la vida, i va afegir:  “La revolució digital no la patim sinó que la gaudim”. Per Ferran Espada, “l’adaptació es fa per supervivència, però amb prudència”. Albert Lozano va opinar que Internet dóna notorietat al mitjà: “s’ha d’estar a la xarxa o no ets ningú”. Per últim, Fátima Navarro va explicar amb detall les estratègies i la homogeneïtat de la premsa de la Comunitat Valenciana a conseqüència de dos grans grups. Es dóna el cas que la premsa de paper i la digital comparteixen continguts amb una actitud contradictòria: volen involucrar-se però desconfien perquè tenen la sensació de pèrdua de control.
 
Els participants també van incidir en els canvis que la tecnologia digital provocarà als periodistes, ja que els permetrà, per exemple, treballar des de casa. Sobre el pronòstic dels propers 5 ò 10 anys, en general tots van estar d’acord en què l’avenç serà positiu per bé que alguns van augurar la concentració i fusió d’empreses amb desaparició de capçaleres. Mazcuñan va assegurar que la seva prioritat seria “sobreviure i preparar-se per quan les coses remuntin i hi hagi més alegria al mercat”
 
A la sessió de la tarda, Enric Yarza, director general de Media Hotline i Arce Media, va presentar el Llibre Blanc de la Premsa Comarcal. Durant la seva intervenció, Yarza va assegurar que les dades del llibre demostren que, malgrat l’augment de lectors, els mitjans locals i comarcals també noten la crisi. Això sí, “en menor mesura que la premsa nacional”. Com a reptes de futur, Yarza va mencionar la necessitat de “treballar amb pressupostos rendibles, buscar estructures flexibles, externalitzar serveis i aplicar inversions en períodes curts”.
 
La ponència del professor Joan Corbella, de la Universitat Pompeu Fabra, guanyador del premi de recerca Premsa Comarcal 2009 versava sobre La Crisi del Sector. Per Corbella, la crisi ja va iniciar-se als anys 80 quan la bonança del creixement provocà un augment dels anuncis i varen sorgir els suplements. Posteriorment, molts van diversificar-se en altres mitjans però “no és el mateix un diari que una televisió. Corbella va acabar l’exposició assegurant que “no hi ha solucions màgiques per sortir de la crisi”. Malgrat tot, es va mostrar convençut que la premsa en format paper encara és el mitjà de comunicació de masses.
 
La jornada de la tarda es tancava amb un debat sobre la crisi. Intervingueren: Joan Corbella, de la Universitat Pompeu Fabra: Francesc Florensa, director de Som Garrigues; Ricard Rafecas, director d’El 3 de Vuit, Vicenç Rabadán, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i com a moderador Joan Turró, director d’Osona Comarca.
 
Rafecas va iniciar el debat afirmant que “Internet és una revolució”, però encara es desconeix la fórmula per servir-se’n. Per Vicenç Rabadán, l’aposta per sortir de la crisi passa per recuperar els recursos humans: “Reivindico la funció del mitjà com entitat social. Ha d’intentar no només negoci sinó dinamitzar la societat”. Per la seva banda, Francesc Florensa va explicar l’experiència de la seva publicació quinzenal: segons va comentar, en època de bonança no van tenir cap augment sensible; però no es ressenten tant de la crisi.
 
El moderador, Joan Turró, va aportar que la crisi ens pot abocar a un punt de no retorn: “La lluita és ferotge i podem prendre mal”, va concloure.
 
El segon dia de les jornades ha començat amb las presentació del web de recerca de la premsa de proximitat a càrrec del professor de la Universitat de Vic Diego Linares. Linares ha destacat que un dels objectius del web és “ser una eina útil” tant pels estudiosos del sector com pels mateixos mitjans.
 
Tot seguit, el professor de la Universitat Jaume Primer i guanyador del Premi de Recerca Comarcal 1010, Andreu Casero, ha presentat la ponència titulada Tendències i Necessitats de la premsa comarcal i local. El professor ha identificat cinc grans canvis en la premsa comarcal: “el volum de negoci, els dispositius mòbils, el seu contingut, les xarxes socials i els hàbits de consum del públic”, i ha assegurat que “la universitat i el món professional poden generar sinèrgies” ja que a partir de la recerca universitària es pot “muscular el sector per tal que faci front a aquests canvis”.
 
El debat que ha seguit la ponència de Casero ha aprofundit en les tendències i necessitats de la premsa local. A banda d’Andreu Casero, hi han participat, el director adjunt de El 9 Nou, Josep Comajoan; el professor de la Universitat de València, Francesc Martínez; el director de la revista Cambrils, Lluís Rovira, i Jordi Font, director d’estratègia de Nació Digital.cat. El moderador del debat ha estat el professor de la Universitat de Vic, Sergi Solà.
Al llarg del debat s’ha parlat de la interrelació entre els mitjans en format paper i els digitals ja que moltes publicacions tradicionals han engegat revistes i periòdics on-line. Tanmateix, també pot passar a la inversa. En aquest sentit, Jordi Font, ha anunciat que properament llançaran al mercat un producte en format paper. Ho ha justificat perquè cal diversificar i l’empresa cal que valori tots els medis.
 
Per la seva part, el professor Francesc Martínez ha exposat les línies d’investigació que actualment es desenvolupen. Ha destacat diverses publicacions fruit d’estudis dedicats a avaluar la situació en diversos fronts: anàlisis de les publicacions en català als Països Catalans, la penetració d’Internet, el panorama dels 170 mitjans existents a la comunitat...
 
Tots els assistents han coincidit en què no es pot perdre la proximitat entre el mitjà i el territori. Finalment, s’han valorat molt positivament les trobades entre el sector professional i la universitat recomanant no caure en l’error de tractar-los com a móns diferents”.
 
L’acte ha finalitzat amb les conclusions de les jornades, exposades per Pere Font, assessor de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal. Font ha resumit els temes bàsics de la Plataforma Interuniversitària: “La crisi ha estat un tema recorrent. S’ha vist que la premsa comarcal està en crisi, però el seu impacte és menor que el què afecta a la resta de la premsa”. Font també ha mencionat la importància que s’ha donat als suports digitals i de multimèdia.
 
Font s’ha mostrat molt satisfet per la segona Plataforma Interuniversitària que s’ha celebrat a Vic: “ ha estat un èxit, tan pels alumnes que han vingut com pels experts que hi han participat”. La pròxima edició es farà el 2012.

Cercar publicació



Publicitat


Candel 2016



Destacats


giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2021

Avís legal

Contacte