L’Associació Mundial d’Editors de Notícies (WAN-IFRA), de la qual n’és associada l’ACPC, ha enviat una carta oberta a Mark Zuckerberg, director executiu de Meta, per exigir que l’empresa respecti els drets dels mitjans de comunicació sobre els seus continguts. L’organització reclama que els editors puguin decidir com s’utilitzen les seves notícies i que rebin una compensació econòmica quan Meta les faci servir. També considera insuficient la suspensió temporal de les noves condicions comercials i demana negociar amb tots els mitjans, independentment de la seva dimensió.
El conflicte sorgeix arran d’unes noves clàusules que permetrien a Meta recopilar i reutilitzar continguts periodístics sense demanar una autorització específica ni pagar per aquests. WAN-IFRA considera injust que els mitjans hagin d’acceptar aquestes condicions per continuar utilitzant plataformes com Facebook, Instagram i WhatsApp. Per aquest motiu, exigeix que els editors puguin rebutjar l’ús de les seves notícies sense patir conseqüències en la seva activitat, distribució o trànsit de lectors.
L’organització estableix cinc condicions per arribar a un acord: separar l’accés als serveis de Meta de l’autorització per utilitzar continguts periodístics, garantir que tots els mitjans puguin negar-se a cedir les seves notícies, negociar una remuneració justa, incloure editors de diferents dimensions i països, i aconseguir que les condicions definitives siguin fruit d’un acord i no d’una decisió unilateral. A més, WAN-IFRA adverteix que l’ús de notícies per part de la intel·ligència artificial sense compensar-ne els creadors pot perjudicar la sostenibilitat econòmica del periodisme i limitar el control dels mitjans sobre la seva pròpia feina.
Finalment, la polèmica també ha arribat als tribunals, ja que un jutjat d’Oslo ha suspès cautelarment l’aplicació de les noves condicions comercials de Meta. L’associació demana reunir-se amb Zuckerberg per negociar una solució que protegeixi els drets dels periodistes i dels editors. Així mateix, assenyala el 20 de novembre com una data important, perquè la UNESCO té previst presentar unes orientacions sobre la compensació justa per l’ús de notícies en l’era de la intel·ligència artificial.
Font: Laboratorio de Periodismo