Notícia

Google News mostra més notícies negatives d'immigració a gent de dretes

Una investigació de la Universitat de Bournemouth

Foto

Un estudi dut a terme per tres professors de la Facultat de Mitjans i Comunicació, a la Universitat de Bournemouth (Regne Unit), que acaba de ser publicat a Taylor & Francis conclou que si bé Google News no afecta la diversitat de notícies, perquè en general els usuaris estan exposats a moltes fonts, sí que pot estar ajudant a fomentar la creixent polarització, en mostrar en concret a les persones de dretes més continguts negatius sobre temes com la immigració que a aquells que no se signifiquen políticament.

Els investigadors van demanar als participants que busquessin quatre termes: "Theresa May", "Jeremy Corbyn", "Voto popular" i "Immigració". Aquests termes de cerca abastaven els llavors líders dels dos principals partits polítics i dos temes molt controvertits al Regne Unit en el moment de l'enquesta i es van triar "perquè les opinions sovint es poden dividir segons les línies del partit". Després, se'ls va demanar que copiessin i enganxessin enllaços als cinc articles principals recomanats a Google News per a cada terme buscat a news.google.com.

L'enllaç a l'experiment es va distribuir a través de les xarxes socials, així com Call for Participants, un lloc web de reclutament d'investigadors. A causa de la finestra de temps necessàriament ajustada (al voltant de nou hores) en què es podia fer l'experiment, "reclutar grans mostres de participants va ser un desafiament". En total, es van reclutar 86 participants, mitjançant mostreig autoseleccionat.

Els resultats, en paraules dels investigadors, “proporcionen poca evidència per recolzar les afirmacions que els algorismes de personalització dels motors de cerca de notícies redueixen la diversitat de notícies”. Per als quatre termes de cerca, "els usuaris van estar exposats a una àmplia gamma de marques de notícies i articles individuals que abastaven diferents costats de l´espectre polític". "Més enllà de simplement rebutjar la hipòtesi de la bombolla de filtres -afegeixen els investigadors- les nostres troballes afegeixen pes als efectes positius de l'ús de la recerca de notícies en exposar els consumidors de notícies a un equilibri més gran de fonts de notícies i punts de vista polítics que altres formes de consum de notícies”.

Tot i això, hi va haver dues excepcions a aquesta troballa general, "les quals poden tenir implicacions normatives", asseveren els autors del treball.

  • En primer lloc, van descobrir que els participants de la dreta tenien moltes més probabilitats de trobar articles negatius sobre un polític d'esquerra (Jeremy Corbyn) en contrast amb els participants d'esquerra.
  • En segon lloc, als participants que es van identificar a si mateixos com de dreta se'ls van recomanar històries més negatives sobre la immigració.

"Com que la major propensió dels votants de dreta és ser antiimmigració, això pot insinuar un efecte de personalització similar a una bombolla de filtre. També pot suggerir que la personalització algorítmica pot passar al voltant d'altres temes polítics igualment divisius, una pregunta empírica que justifica una investigació més gran ateses les seves possibles conseqüències democràtiques", apunten.

Font: Laboratorio de Peirodismo

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte