Notícia

Entrevista de l'ACPC a Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals

La primera d'una sèrie als protagonistes de les TIC a Catalunya

Foto

Premsa Comarcal, a través del seu portal Catalunya News, publica avui l'entrevista que Xavier Jiménez ha fet a Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. Aquesta és la primera d'una  sèrie d'entrevistes als principals protagonistes en el desevolupament de les TIC a Catalunya.

El que s’escolta en els mitjans i en veu dels experts és que la pandèmia ha fet avançar 5 anys en la digitalització i la tecnificació. Això és realment així? Hem avançat 5 anys? En què es pot veure això?

Efectivament, la pandèmia ha estat un accelerador dels usos de les tecnologies digitals, que ja teníem al nostre abast però que en molts casos no s’estaven utilitzant de manera massiva per tota la societat. De manera sobtada, vam haver de passar-ho tot al món digital per continuar la nostra activitat diària: el teletreball, el comerç electrònic, l’administració digital, la formació en línia o fins i tot l’atenció sanitària a distància es van convertir en la nostra normalitat.

Això ha comportat un canvi de paradigma en com les empreses, administracions i la ciutadania en general percep les eines digitals, però també ha servit a molts per adonar-se que no estaven preparats i, per tant, per posar el focus en la digitalització. Un dels aspectes que també hem detectat es la necessitat de tenir més cura amb els col·lectius més desfavorits ja sigui a nivell territorial, econòmic o social, per no deixar ningú enrere en aquest procés de digitalització nacional.

S'ha complert l'objectiu que ja tingui cobertura el 84% de la població de Catalunya?

Si, aquest any haurem assolit una cobertura del 91% de la població. És una fita molt important. Aquesta legislatura el Govern ha fet l’esforç inversor més important en desplegament de fibra òptica a tot el país. Ens falta acabar aquest 10% que completarem en els propers dos anys.

Tenim una xarxa fiable i robusta?

Rotundament, sí. La xarxa està redundada físicament (amb el pressupost d’aquest any hi ha planificats trams per dotar de redundància). A més, s’està fent la planificació mitjançant tecnologies avançades que afavoreixen aquesta solidesa.

Quin paper tindrà el satèl·lit Enxaneta en la futura cobertura?

Enxaneta es el primer satèl·lit d’una constel·lació que està impulsant el Departament de Polítiques Digitals dins del marc de l’Estratègia NewSpace de Catalunya i que té com a objectiu desplegar serveis de connectivitat 5G per Internet de les Coses des de l’espai, d’aquesta manera permetrà la comunicació i l’obtenció de dades de sensors ubicats arreu del territori català, fins i tot en zones de difícil accés o que no tenen cobertura de les xarxes de telecomunicacions terrestres convencionals.

La generació de continguts ha estat la gran aposta dels operadors en els darrers anys. Quina és la pròxima batalla?

La batalla de les operadores és bona, ja que porta associada una competència que deriva en una millor oferta, ja sigui de serveis com també de preus. Quina serà la seva propera batalla? Es fa difícil de predir. Puc dir que la del Govern de la Generalitat és la de la universalització dels serveis i el control d’una competència efectiva.

El 5G és l’adéu definitiu als cables?

En absolut. La tecnologia 5G ens porta una gran millora de les comunicacions electròniques en molts aspectes, però és un complement. Sense Fibra Òptica no hi hauria 5G. D’aquí l’esforç que estem duent a terme des del Govern per enllestir al més aviat possible el seu desplegament arreu del territori.

La Internet de les Coses com ens canviarà la vida? Estem preparats per aquest canvi? Com eduquem a la població per treure el màxim rendiment de les noves opcions i ser el màxim d’eficients?

Tot i no ser-ne del tot conscients, la Internet de les coses ja està molt present a les nostres vides. Els cotxes que conduïm estan connectats a la xarxa i poden avisar als serveis d’emergències en cas d’accident, l’autobús ens avisa sobre l’hora en què arriba a la nostra parada, la calefacció de casa es pot controlar des del telèfon mòbil i, sense que ho veiem, les ciutats disposen de multitud de sensors que aporten informació sobre la gestió de les escombraries o la contaminació atmosfèrica. Es preveu que a finals d’aquest any al món hi haurà uns 50.000 milions de dispositius connectats a Internet, cosa que representa uns 7 aparells per habitant. Per tant, aquest canvi ja es una realitat.

Precisament un dels èxits per a l’adopció d’aquesta tecnologia és que sigui transparent per a l´usuari i vagi acompanyada d’aplicacions i interfícies útils i intuïtives que permetin a la població una ràpida adopció. Però un altra cosa de la qual tampoc som conscient i hauríem de ser-ne és que la Internet de les Coses, i el sector digital, és un sector emergent amb un gran potencial de creixement econòmic i de generació d’ocupació. I per tant, hem de pensar no únicament a ser consumidors de tecnología sinó també a ser-ne productors, i per tant també hem de veure la tecnologia com un possible futur professional.

Quin grau d’autonomia té Catalunya pel que fa a recursos tecnològics? Parlem de producció de hardware i de software, de serveis d’emmagatzematge, d’indústria relacionada amb les telecomunicacions.

Catalunya compta amb un dels hubs digitals més importants d’Europa i disposa d’un teixit empresarial TIC altament competitiu. El darrer estudi del Baròmetre CTecno mostra que el sector TIC és un pilar cada cop més fonamental de l’economia del país, amb més de 16.000 empreses que generen 130.000 llocs de treball. A més, és un sector que no para de créixer: en els darrers cinc anys, l’ocupació ha crescut un 50%, dada que contrasta amb el conjunt de l’economia que en el mateix període únicament ha crescut un 4%.

D’altra banda, Catalunya s’està posicionant com un territori idoni per al desenvolupament de les tecnologies digitals avançades com la 5G, la intel·ligència artificial, la supercomputació, les cadenes de blocs, la impressió 3D o la ciberseguretat, entre d’altres, cosa que ens permetrà potenciar encara més aquest pol digital europeu.

Malgrat tot, cal destacar que el principal escull que es troben les empreses per al seu creixement continua essent la manca de talent. Gairebé set de cada deu empreses considera que podría incrementar la seva facturació si pogués disposar de més treballadors qualificats.

Estem formant el personal que necessitem? Tenim les carreres universitaris, els currículums que necessitarem d’aquí 20 anys?

Segons dades de l’informe “Digital Talent Overview 2020” elaborat per la Barcelona Digital Talent, en els últims dos anys, la demanda de talent digital ha augmentat un 80% mentre que l’oferta de professionals digitals només ha crescut un 23%. Tot i augmentar el nombre de titulats en aquest camp no som capaços de cobrir la demanda de professionals que tenim.

Per tant, hem de continuar apostant per la promoció dels estudis universitaris TIC d’acord amb les demandes del mercat, i sobretot els especialitzats en les tecnologies digitals avançades. I aquesta tasca comença en edats ben primerenques, fomentant les vocacions tecnològiques entre joves amb el pla STEMcat, especialment entre les noies amb el pla DonaTIC, però també potenciant el reciclatge de professionals d’altres sectors, l’anomenat reskilling, per poder cobrir els alts nivells de demanda.

Cuidem el talent?

Catalunya és un país petit i la nostra competitivitat a nivell mundial dependrà sempre de la nostra creativitat, de la nostra capacitat d’innovar, i, en definitiva, del talent que siguem capaços de generar, de captar i de retenir. Per tant, estem obligats a cuidar el nostre talent si volem ser competitius.

L'informe Decoding Global Talent 2019, de The Boston Consulting Group, situa Barcelona com la cinquena ciutat més atractiva del món per al talent digital per darrere de Londres, Nova York, Berlín i Amsterdam. Una molt bona dada per al nostre sector, però la competència és molt forta a nivell mundial. Per això vam posar en marxa l’aliança Barcelona Digital Talent, una iniciativa publicoprivada que té com a objectiu coordinar i promoure iniciatives que garanteixin l’objectiu d’atraure talent local i internacional al sector TIC, fomentar la reorientació professional cap a les carreres digitals i generar vocacions TIC.

Cercar publicació



Publicitat


Candel 2016



Destacats


giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2021

Avís legal

Contacte