Notícia

Un centenar de professionals es reivindiquen el Dia de la Premsa Comarcal

Ponències i networking centren la jornada que s'ha celebrat avui a Barcelona

Foto
Barcelona 1 de desembre de 2017,

Un centenar de professionals de la comunicació s’han trobat avui al Mobile World Centre de Barcelona durant la quarta edició del Dia de la Premsa Comarcal. En la jornada, com ja ve sent habitual, s’han presentat un seguit de ponències per parlar tant dels orígens com dels reptes de futur d’aquest sector de la comunicació, així com presentar models de negoci d’èxit extrapolables als mitjans.
 
Francesc Fàbregas, president de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal, ha iniciat l’acte dient que el Dia de la Premsa Comarcal “va ser creat ara fa quatre anys per retre un homenatge a la gent que treballa als nostres mitjans, la gent que crea la premsa més difícil de fer”. Fàbregas ha assenyalat que la Premsa Comarcal “pot presumir de que el 52% de les vendes són per subscripció; que el 70% de les publicacions són de continguts i no publicitat; que tenim 455.000 lectors tot i no disposar de cap publicació ni a Barcelona capital ni a Tarragona capital; que tenim 1.812.000 usuaris únics als nostres mitjans digitals; i que disposem de 450.0000 seguidors a Facebook i 350.000 a Twitter”. Fàbregas també ha avançat que s’està enllestint “un estudi rigorós de l’abast dels nostres mitjans digitals que ben aviat presentarem”.
 
Miquel Gamisans, Secretari de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, ha participat a l’obertura fent un triple agraïment: “primer, per la crisi estructural en que estàveu instal·lats i que heu estat capaços de sobrepassar fidelitzant els vostres subscriptors; segon, per  crear llocs de feina qualificats; i tercer, perquè sou cabdals en la consolidació del nostre idioma arreu del territori”.
 
Per fer una radiografia del sector ha pres el relleu el periodista, escriptor i guionista Francesc Canosa, que ha explicat “que jo m’he forjat en la premsa comarcal i m’he sentit sovint injustament anònim, ja que s’ha repetit massa vegades, que la premsa comarcal és la pedrera del periodisme generalista, però en realitat, és molt més que això ja que, en termes de xifres absolutes, comarques som la immensa minoria, mentre que Barcelona, els agradi o no, son una petita majoria”. Canosa ha dit que ell és optimista amb la realitat del sector, ja que “el nostre producte no el pot fer ningú més, ja que som kilòmetre zero. Qui farà la radiografia comarcal sinó la fem nosaltres?”. Per últim, ha recordat que per poder dur a terme aquesta tasca cal sobretot, “periodistes preparats, la gran vàlua és la persona, necessitem periodistes humanistes. I per aconseguir-ho, cal ser orgullosos de qui som, però per arribar a això, primer de tot hem de sembrar l’orgull entre nosaltres mateixos”.
 
L’encarregat d’assenyalar els reptes de futur, ha estat Jordi Luque l’investigador científic de Movistar i especialista en Big Data, i que mirant de fer la llum sobre aquest necessari però encara desconegut  tema ha explicat  que “si em pregunteu què és Big Data, us diré que Big Data som nosaltres i allò que fem. O si més no, les dades que generem. Però d’on surten aquestes dades? Doncs de la Internet de les Coses, del frigorífic, la televisió o el cotxe, però sobretot, de l’ordinador i el telèfon, els quals tenen mesuradors que enregistren dades nostres de tot tipus tota l’estona. Però què passa quan enlloc de mesurar només aquestes dades nostres s’han de mesurar les de 7 mil milions de persones? Doncs que necessitem algoritmes per filtrar-les: Això és el Big Data”.  Luque ha posat diversos exemples de com es fa servir el Big Data, des de per esbrinar comportaments durant les protestes del 15-M, passant per reconeixements de veu de trucades telfòniques per estudiar l’ús del llenguatge, o per esbrinar l’opinió del públic al voltant d’una noticia concreta.

L’emprenedor Cristóbal Colón, president fundador de la Cooperativa La Fageda, ha estat l’encarregat de presentar el seu reconegut i exitós projecte de producció de productes alimentaris a la Garrotxa donant feina a persones de col·lectius vulnerables. Colon ha fet una classe magistral explicant els orígens del seu negoci remuntant-se a l’any 1972, quan es va forjar treballant primer al manicomi de Saragossa, i després, el 1974, al manicomi de Salt. I quan l’any 1982 va decidir muntar una empresa de iogurts per donar feina a 14 malalts mentals de la zona.  A dia d’avui donen feina 300 a persones amb dificultat mental i a joves en risc d’exclusió social. Tal com ha dit, “nosaltres no som una empresa, son un projecte social en forma d’empresa. Però ull, ho has de fer bé. Ningú no ens compra per compassió, sinó perquè fem els millors iogurts i podem competir amb les millors marques. Però quan algú compra un dels nostres iogurts, permet als nostres treballadors tenir una vida millor. Pensin que quan algú està diagnosticat amb un trastorn mental greu això li devora la personalitat, queda estigmatitzat i es torna invisible. El nostre projecte retorna a aquestes persones la dignitat. Avui en dia, aquestes persones, fan 80 milions de iogurts l’any”.

Ha clausurat l’acte Núria de José Gomar, secretaria de la Junta de Govern del Col·legi de Periodistes de Catalunya, que ha recordat que “els periodistes de proximitat són els que trepitgen més carrer, els que treuen més temes propis lluny dels omnipresents comunicats, i els que viuen amb més pressió degut al contacte continu amb les seves fonts”.

La presentació de la jornada ha anat a càrrec d'Òscar Cabana, director del Setmanari La Comarca d’Olot.

El Dia de la Premsa Comarcal va ser instaurat l’any 2014 per l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC) amb la intenció de reivindicar un model de comunicació que genera 850 llocs de treball a tot el país i compta amb més de 160 capçaleres de paper i digitals, i que aposta per continuar creixent mantenint el seu compromís amb la informació de proximitat.  

El Dia de la Premsa Comarcal compta amb el patrocini de Gas Natural Fenosa, la col·laboració de Movistar, que ha cedit l'espai Mobile World Centre a l'ACPC, i el suport de la Generalitat de Catalunya, el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, l’Associació Empresarial de Publicitat i el Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Cliqueu aquí per accedir a l'ÀLBUM DE FOTOS del Dia de la Premsa Comarcal

Per a més informació contacteu amb:

Comunicació
Josep Pérez
jopergonllansa@gmail.com

Olga Garcia
olga@premsacomarcal.cat
Hospital, 110-112
08001 Barcelona
Tel 93 442 14 34
www.premsacomarcal.cat

Cercar publicació



Publicitat


Candel 2016



Destacats


giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2018

Avís legal

Contacte