Notícia

Joguines sense etiquetes

Lourdes Cardona Ribes Periodista

M’enxampeu escrivint aquest article just després d’haver aprofitat el pont per assegurar que els Reis Mags d’Orient portin les joguines “adients” als petits de casa. Encara tinc el cap com un timbal i la vista ennuvolada de la immensa oferta disponible que he trobat en una botiga de joguines de tota la vida de Lleida. Sort que m’hi he endinsat amb una llista de les possibles bones opcions que havíem seleccionat amb el pare de les criatures! Si no, literalment, m’hauria perdut entre tants joguets. N’he sortit amb algunes de les propostes seleccionades sota el braç preparades per embolicar i desar en un armari lluny de l’abast de la canalla fins que arribi la nit més màgica de l’any. Feina feta. I ben feta, m’atreviria a dir.

Tanmateix, me n’he anat una mica disgustada. M’explico. Des de l’1 de desembre és vigent  el nou codi deontològic en publicitat pactat entre el Ministeri de Consum i l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) per tal que els anuncis d'aquests productes destinats a la infància siguin més igualitaris, veraços i constructius. El nou text detalla 64 normes a seguir. Entre altres, estableix que està totalment prohibit mostrar nenes sexualitzades als anuncis; vol evitar l'associació exclusiva de joguines que reprodueixin rols de cures, treball domèstic o bellesa a les nenes, i tecnologia o activitat física a nens; també que es facin associacions de colors com passava fins ara; detalla que no es podrà indicar (ni explícitament ni implícitament) si les joguines són per nenes o nens i s’intentarà utilitzar llenguatge inclusiu. A més a més, el redactat estableix que les comunicacions comercials hauran d'incloure una descripció del producte clara i entenedora pels infants; es fomentaran valors i aptituds claus per desenvolupar la seva creativitat, empatia i desenvolupament físic i intel·lectual; els anuncis audiovisuals hauran d'incloure pictogrames que aclareixin temes relacionats amb el muntatge, preu o necessitats tècniques; i aquests pictogrames han d'ocupar mínim un 7% de la pantalla i ubicar-se a la part superior esquerra amb una durada mínima de dos segons.

La implementació d'aquest codi vol convertir Espanya en referent europeu en aquest àmbit i pretén impulsar un canvi social per tal de fomentar la igualtat des de la primera infància. És una excel·lent notícia. Llàstima que arribi quan els anuncis que veuran els nostres infants aquesta campanya fa setmanes que es publiciten i els efectes del codi brillen per la seva absència, almenys hores d’ara. Tanmateix, donem un vot de confiança als fabricants i esperem que quan renovin els espots (que potser no serà fins que comencin a preparar el Nadal del 2023) promoguin i fomentin una "imatge plural, igualitària i lliure d'estereotips dels menors".

Ara bé, malgrat que aplaudeixo la mesura, també us diré que trobo que només és un primer pas. Cal anar més enllà. Les normes que fixa aquest nou codi no només s’haurien d’aplicar a la publicitat sinó, per exemple, també a les prestatgeries de les botigues de joguets. La disposició d’aquests establiments també hauria de canviar. Seria genial que hi deixés d’haver lleixes i lleixes de caixes rosa amb joguines “de nenes” o mostradors farcits de joguets “de nens” i que simplement hi hagués prestatges de ninos, cotxes, jocs, trencaclosques... o el que sigui adreçats a persones. Sense etiquetes, només classificades pel tipus de joguet de què es tracta i per l’edat recomanada dels infants. De moment, en la majoria d’establiments, no és el cas i és una llàstima.

Des que sóc mare i paro atenció en aquesta mena de coses, sempre m’he demanat com és que, si bé en la primera infància s’ofereixen joguines per a nadons, indistintament del seu gènere, no es fa el mateix quan els usuaris d’aquestes joguines deixen de ser bebès? Justament quan més important és transmetre un missatge igualitari, plural i respectuós hem fet tot el contrari. Llavors no és estrany que perpetuem just els estereotips contra els quals tant lluitem en altres àmbits. Paradoxal, no trobeu?

Malgrat això, celebro els passos endavant que es facin per aconseguir un món amb joguines sense etiquetes, on tot infant pugui escollir els joguets que més li agradin sense prejudicis ni condicions de cap mena, on petits i grans puguem compartir temps i jocs amb plena llibertat.

giny

Cercar publicació



Publicitat


Candel 2016



Destacats


giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2023

Avís legal

Contacte