Notícia

Jordi Savall, l’ànima de la música

Carles Duarte i Montserrat Poeta i lingüista

Inquiets davant de la crisi d’Ucraïna, decebuts dels lideratges internacionals, insatisfets davant del nostre escenari polític, resulta no tan sols convenient, sinó indispensable elevar la mirada, fonamentar-la en el passat i adoptar una perspectiva que transcendeixi l’immediat. Ens cal posar damunt la taula realitats que ens facin sentir vinculats a un humanisme que travessa els segles i dignifica la nostra existència, que defuig el presentisme tàctic i el consumisme irreflexiu que ens atreu i ens aclapara, i que ens converteix en depredadors del temps i de la natura.

Per això és important posar en relleu la trajectòria de Jordi Savall. Nascut a Igualada ara fa 80 anys, acaba de ser distingit com a membre d’honor de la Royal Philarmonic Society, una condició que comparteix amb Pau Casals i amb figures com Weber, Mendelssohn, Rossini, Berlioz, Wagner, Brahms, Verdi, Paderewski, Rachmaninov, Ravel, Toscanini, Stravinski, Sibelius,... I aquesta fita s’afegeix a molts altres premis artístics i reconeixements institucionals i acadèmics amb què ha estat distingit.

Vam poder, a més, gaudir de Jordi Savall i els seus conjunts instrumentals i vocals a la inauguració el dia 5 de febrer de la Capitalitat Cultural d’Igualada amb una brillant interpretació del Llibre Vermell de Montserrat, una obra del segle XIV.

Jordi Savall és l'intèrpret més eminent de la viola de gamba i, com va fer en el seu moment Pau Casals amb el violoncel i les Suites de Johann Sebastian Bach, ha recuperat per a la viola de gamba la seva més alta dignitat com a instrument. Però més enllà d'aquesta reeixida labor, el que singularitza la formidable personalitat de Jordi Savall és la seva capacitat d'aglutinar al seu entorn projectes musicals de dimensions històriques i d'una volada insòlita.

D'una banda, amb la fundació, amb la seva primera esposa, la soprano Montserrat Figueras, de conjunts estables com Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya o Le Concert des Nations, formacions consolidades, que han esdevingut una referència internacional de prestigi en el seu camp.

De l'altra, amb la concepció i la direcció d'experiències musicals -concerts i enregistraments- que constitueixen expressions modèliques del millor esperit humanista. En primer lloc, perquè neixen d'una aproximació honesta a la música medieval, renaixentista i barroca, i d'un estudi aprofundit de les seves fonts documentals, sense caure en la fredor asèptica de la mera erudició. En segon lloc, perquè Jordi Savall hi incorpora la noció de diàleg fecund, amb personatges històrics, amb corrents culturals, amb músics de procedències diverses i diferents tradicions. A Jordi Savall tot convida a la descoberta i a l'enriquiment per l'acostament a l'altre. I en tercer lloc perquè la noció de viatge és omnipresent al treball de Jordi Savall. Un viatge musical, però també històric, literari i cultural, a través dels segles i les geografies cap al centre de l'home, cap al que fon en cada present totes les generacions humanes.

Ben recentment ha dut a terme, amb un èxit extraordinari, una reeixida immersió, cercant sempre el so original, amb els instruments de l’època, en les memorables simfonies de Beethoven, amb concerts i enregistraments que han merescut l’elogi del públic i de la crítica.

Tenim, però, ara, com a país, el repte d’evitar que el camí i el llegat que ha anat construint quedin estroncats. Cal fer, doncs, costat a Jordi Savall i la seva esposa, Maria Bartels, per garantir, des de les nostres institucions i la societat civil, la continuïtat de la contribució fonamental que aquest veritable Mestre ha fet a la nostra vida cultural i a la nostra personalitat col·lectiva.

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte