Notícia

L’actitud determina la nostra marca professional

Núria de José Gomar Periodista

Els processos de selecció per contractar personal, incloent-hi els periodistes, es basen en la demostració de les capacitats tècniques per exercir la feina. L’avaluació, generalment, se centra en l’anàlisi de currículums plens de dades quantitatives (la majoria amb un format estàndard que varia en funció de la moda de cada moment), certificats d’experiència, proves d’habilitats, projectes de desenvolupament…

Les aptituds són molt importants en l’exercici professional i relativament fàcils d’objectivar i de conèixer. En el cas dels periodistes, més enllà de l’acreditació dels estudis i de l’experiència, és senzill identificar una redacció correcta, una bona veu, quan una càmera estima un rostre o quan es dominen els llenguatges propis de cada canal. Però en la professionalitat de les persones les aptituds no són el factor determinant. Ho són molt més les actituds.

L’actitud és el que ens permet millorar les aptituds amb l’aprenentatge, amb la constància, amb l’esforç que busca la millora permanent.

L’actitud és el que ens fa fer equip, fomentar l’empatia, posar-nos en el lloc de l’altre i trobar el camí més senzill per a la resolució dels problemes.

L’actitud és el que ens fa veure més solucions que no pas esculls.

L’actitud és el que ens fa tenir capacitat d’iniciativa, aportar el talent de cadascú a l’èxit col·lectiu.

L’actitud és el que ens manté desperta la curiositat, intrínseca i imprescindible en la feina dels periodistes, i la motivació pel saber.

L’actitud és el que ens estimula en la cerca de l’excel·lència.

L’actitud és el que ens fa gaudir, cada dia, en l’exercici professional. Un ingredient important en la recepta de la felicitat personal i col·lectiva.

La pandèmia ha posat al límit el treball dels equips. Ha capgirat les dinàmiques, ha canviat les rutines de producció, ha fet necessari modificar funcions i horaris sense marge de temps. Ha obligat a la improvisació i a l’adaptació constants i sostingudes durant molts mesos. En aquest context, l’actitud compromesa dels professionals ha estat, i segueix sent, la que ha fet possible que la informació hagi arribat, puntualment i sense interrupcions, als ciutadans.

L’actitud de les persones, dels professionals, sempre és més complicada d’avaluar que no pas les aptituds. En canvi, és determinant per a l’èxit professional i personal dels equips i dels productes que desenvolupen.

Identificar la predisposició a les actituds positives, incentivar-les, motivar-les i curar-les, és essencial en la gestió dels projectes periodístics com, segurament, en la de qualsevol altre àmbit de treball o de relació col·lectiva.

Les actituds positives generalment són la suma de l’aportació personal del professional i de l’estimulació de l’entorn, en la qual, la gestió dels equips, per part de les empreses, hi té un pes fonamental. Una suma que generalment pot convertir-se en un win-win per a les dues parts.

L’actitud amb què desenvolupem la nostra feina, amb què despleguem les nostres habilitats, configura la nostra identitat, és el què ens fa ser diferents, és la nostra marca personal en l’entorn professional. A la vegada, ens permet créixer com a persones, gaudir i enriquir-nos de la pertinència a un grup i, per què no, ser més feliços.

giny

Cercar publicació



Publicitat


Candel 2016



Destacats


giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2022

Avís legal

Contacte