Notícia

Guerrilla entre les grans masses

Esther Martí i Truñó Directora general de Corisa Media Grup

Fa tres dies, la Cambra de Comerç de Girona premiava amb un reconeixement a un establiment centenari de Ripoll. Una botiga de tota la vida. Aquest reconeixement es pot sumar a altres que hem tingut aquest any arreu de la comarca del Ripollès i em feia reflexionar amb el paper que han jugat aquestes botigues o establiments de poble en el nostre dia a dia.

Ara no fa pas gaire, enmig de la pandèmia, vam veure la necessitat del comerç de proximitat. Tots ens vam abocar a comprar i ells es van adaptar a les nostres necessitats, dintre dels seus límits per poder-nos ajudar en moments difícils. La meva reflexió, però, va una mica més enllà: cent anys d'història d'una botiga.

El 1922 no devia ser fàcil obrir un establiment. De fet, ells han passat per diferents moviments econòmics i socials, per no dir polítics. Si repassem una mica la història, aquests establiments neixen en plena Mancomunitat de Catalunya, temps de modernitat i de revolució que es veu trencada pel cop d'estat de Primo de Rivera. I nou canvi, quan el 1931 es proclama la República Catalana com a estat integrant de la Federació Ibèrica. Suposo que temps convulsos per qualsevol persona que visqués a Catalunya i, per tant, per cada establiment o negoci. Com viure una guerra i postguerra, fins a arribar a una dictadura, que ens portaria quaranta anys més tard a una democràcia. Això que expliquem en quatre ratlles són moviments convulsos per qualsevol establiment i ells també hi van ser.

Les botigues dels nostres barris, arrelades a la població, moltes vegades van fer de banc per a moltes famílies. Això permetia a moltes llars aconseguir el que necessitàvem pagant de mica en mica.

Les botigues eren i hi ha estat un pal de paller de la nostra societat i potser també un exemple de com sobreviure al pas del temps, com modernitzar-se i com adaptar-se a les circumstàncies per tal de fer rendible el seu negoci.

Cent anys de qualsevol establiment, ens detalla la seva història, però també la història de molts pobles, lligats a la botiga de comestibles o la sabateria del barri. Aquesta mirada enrere també ens hauria de fer reflexionar a l'hora de comprar. En una setmana on el Black Friday ens inunda per on passem, on escoltem o on mirem. Segur que aquest establiment no poden competir amb grans cadenes o amb grans superfícies. Però aquestes botigues hi ha set, ens han ajudat i un fet passos de gegants per adaptar-se en cada circumstància.

Nosaltres com a consumidors hem de plantejar-nos també on invertim cada un dels nostres cèntims. Perquè comprar també és fer país.

Per endavant la meva enhorabona a tots els establiments centenaris de les nostres contrades, però també encoratjar-nos a recuperar l'esperit del bon dia dels botiguers, de l'establiment que il·lumina els nostres carrers o dels que els moments difícils ens ho posen fàcil o ho han posat fàcil a altres generacions perquè a cada casa de les nostres viles no hi faltés res.


De vegades, parlem de guerrers. Ells, els petits establiments, són guerrers de carrers, guerrilla entre les grans masses i, sens dubte, un gran exemple d'un model de país.

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte