Notícia

La premsa catalana transmet al vicepresident de la Comissió de Cultura del Parlament Europeu la realitat dels mitjans de comunicació en català

Foto
Divendres passat, una representació de les associacions editores de premsa en català APPEC, Coneqtia i Premsa Comarcal-ACPC s’han reunit amb el senyor Morten Lokkegaard,  eurodiputat danès del grup liberal i vicepresident de la Comissió de Cultura del Parlament Europeu, autor d’un informe sobre periodisme i els nous mitjans, de data juliol 2010 que es pot llegir accedint  a aquest link:   www.europarl.europa.en/sides/getDoc.do
El principal missatge que s’ha trasmès al vicepresident de la Comissió Europea de Cultura és l’existència de la realitat dels mitjans de comunicació en català, amb un abast geogràfic i un mercat de lectors de deu milions de persones que depassa les fronteres de l’Estat espanyol i que per tant, té rellevància europea. Aquesta singularitat lingüística i cultural, com a riquesa i patrimoni a conservar, és fràgil (per la pressió de la immigració, la indiferència / l’hostilitat de l’Estat) i mereix el suport específic i explícit per part de les institucions comunitàries. A més, les associacions em palesat que, amb línies estables d’ajut comunitàries en aquest sentit, es diluïria el risc de politització i la temptació de conductes clientelars per part dels governs que s’alternin al poder.
Més en l’àmbit general/europeu,s’han considerat diverses qüestions del sector a Europa, que ha exposat la portaveu i persona en que han fet confiança les associacions catalanes, Maria Rosa Pons, representant de Coneqtia i que enunciem breument:
a) Publicitat on line conductual direccionada ( “Online Behavioural Advertising”): es refereix
a les accions de publicitat a la Xarxa segmentades en base al perfil de l’usuari que s’ha
conegut pel rastre del seu comportament online. A efectes de protecció de la privacitat,
aquesta pràctica no es veu amb bons ulls, tot i que no permet identificar l’individu ni
personificar-lo (només se’n coneix el perfil deduint-lo de la seva navegació).
b) Agenda Digital Europea: és el full de ruta per a l’adopció d’iniciatives legislatives en els
propers 5 anys, amb l’horitzó de promoure i estendre la societat de la informació i del
coneixement a Europa. En resultaran afectats diversos extrems que repercuteixen sobre les
revistes, com ara la gestió dels drets de reproducció de continguts (fotocòpies i altres), les
mesures de protecció contra els ciberatacs, les normes de jurisdicció en cas de difamació
online, l’actualització de la Directiva sobre e-commerce, etc.
c) Protecció de les obres orfes i el copyright.
d) Proposta de Directives sobre Drets del Consumidor i Etiquetatge Ecològic: per a facilitar al
consumidor i permetre-li la compra conscient de productes d’alt consum energètic
s’imposaran requeriments d’informació addicional (del tipus semàfors de colors).
Aquests temes, precisament, són els que la FAEP treballa en profunditat, amb el suport,
precisament, de les tres associacions catalanes que avui s’han reunit amb l’eurodiputat danès.
S’ha posat damunt la taula que el moment actual, en què el model de negoci s’està repensant
arran de la irrupció de les noves tecnologies i de nous suports i plataformes, és crucial per al
sector de la premsa. D’altra banda, la competència dels editors de revistes no són a hores d’ara
altres editors del mateix producte, sinó també altres actors del mercat de la informació
(audiovisual, cercadors, …). Qualsevol intervenció normativa amb repercusió sobre la publicitat
-principal font de finançament-, pot tenir un impacte greu sobre la viabilitat de la premsa
escrita, sobre tot la catalana, en inferioritat de condicions en el mercat lliure i global. Per això el
sector (la FAEP, però també la ENPA, que és la European Newspaper Association) es mostra
disposat a autorregular-se i compta amb el suport tant de Premsa Comarcal com de l’APPEC i
Coneqtia.
S’ha insistit en què cal protegir la propietat intel.lectual dels continguts, perquè produïr-los té
un cost que asumeixen els editors. Cap iniciativa legislativa no pot imposar a la premsa escrita requeriments que la perjudiquin enfront d’altres mitjans.

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte