Notícia

Noves realitats que alteren el nostre present

Xavier Jiménez Sama CEO a Only Media Web/News

Des que a principis de segle Internet va entrar a les nostres vides tot ha estat en continu canvi. Durant aquest temps hem assistit a la creació i mort dels punts.com, al naixement dels portals verticals com Idealista o InfoJobs; a l'arribada dels buscadors de Google, YouTube o Google Maps; al boom del comerç electrònic amb Amazon com a referent; a l'evolució de les xarxes socials; a la creació dels mitjans digitals, i al canvi de model econòmic als sectors de la comunicació i la premsa, entre moltes altres coses.

Quan els historiadors puguin analitzar tot el que ha passat amb la perspectiva necessària que sols pot donar el temps i vegin com es va enfrontar el govern espanyol en l'època de Rajoy a alguns problemes, hauran de parlar una vegada més de què “Espanya és diferent”. Sense anar més lluny, durant més de deu anys Xina i Espanya van ser els dos únics països del món que no tenien actiu al servei de Notícies Google News, perquè des de Madrid es va demanar a Google que pagués pel servei a l'Estat i que després ells repartirien guanys amb els mitjans. Google paga, a tot el món, directament als mitjans, així que va decidir tancar el servei. Fins fa poc més d'un any no hem tornat a tindre'l actiu. Durant aquesta època també es pretenia crear un impost a l'ús del sol i, fins i tot, privatitzar els registres civils. Tot plegat, mesures amb un clar plantejament recaptatori però amb gens d'interès per a la societat i els sectors afectats. Coses totes que van provocar un clar retard en el sector digital i les energies renovables.

Ara venen molts canvis tecnològics amb molt poc temps i molts d'ells afectaran el sector de la comunicació. Per començar, els consentiments quan entrem a tota mena de webs i les cookies de tercers, un tipus de dada que serveix per continuar construint el perfil d'usuari amb la finalitat de millorar la publicitat programàtica o la publicitat digital. Fa dos anys que Google diu que imposarà un nou sistema i sembla que per fi es posarà amb marxa en breu.

Parlant específicament de Google, al marge de Google News, també estan potenciant Google Discover, un feed de notícies facilitat per Google que mostra continguts adaptats per gustos, cerques anteriors i interessos. Podria dir-se que és similar a un feed de xarxes socials, però sense continguts dels teus contactes. Les notícies de Google Discover apareixen en la versió mòbil de la cerca de Google, just a sota del cercador. El cert és que això també té un impacte en la publicitat i les noves campanyes de Google Ads, comles de “generació de demanda”, les quals ja hem comprovat que estan aconseguint impacte i tenir més retorn que les clàssiques de cerca i display.

La cirereta del pastís dels canvis de Google el 2024 serà l'arribada de Google GSE,Search Generative Experience, el motor de cerca impulsat per intel·ligència artificial, que oferirà una nova experiència a l'hora de buscar informació en internet, i plantejarà canvis estructurals per a les estratègies de màrqueting i comunicació de les empreses. Un dels principals canvis serà que Google Search mostrarà les respostes a les consultes dels internautes directament en la pàgina de cerca. És a dir, recollirà informació de fonts diverses i les recopilarà en una única resposta que apareixerà en la part superior de la pàgina. Cap expert en posicionament web en cercadors sap realment l'impacte que tindrà en la seva audiència l'arribada de Google SGE (Search Generative Experience) però la majoria assumeix que l'enfonsament de trànsit serà significatiu. A altre nivell, això vol dir que el SEO tal com l'entenem a mort. Tot això sense parlar de l'impacte de la IA en tots els aspectes del nostre entorn, i en l'adaptació de la societat i del marc polític i legal a aquests conjunts de noves realitats que formen part del nostre present i futur.

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte