La Radiografia de la Premsa Comarcal dóna les claus del sector

El sociòleg i consultor Enric Yarza va presentar divendres passat durant el Dia de la Premsa Comarcal, la 'Radiografia de la Premsa Comarcal', un extens estudi realitzat per la empresa Media Hotline que detalla el pes del sector en el mapa comunicatiu de Catalunya; quina és la seva oferta comercial, ja sigui per separat o conjunta; el seu model de negoci; i les seves tendències de futur.

La premsa comarcal va perdre 3.194 exemplars del 2012 al 2013 passant dels 117.801 als 114.607 exemplars de l'any passat. Això representa un decrement del 2,7%, mentre que la resta de la premsa de Catalunya va perdre el triple que la premsa comarcal passant dels 497.916 exemplars del 2012 als 453.694 del 2013, el que significa una caiguda del 8,9%. A l'estat espanyol la xifra arriba fins al -11,9%. Enric Yarza ha recalcat que la premsa comarcal té un millor comportament. Segons l'estudi, la premsa comarcal augmenta 1,6 punts la seva participació de mercat i arriba al 25,3% augmentant 1,6 punts respecte el 2012. Una gran part de la venda d'exemplars és per subscripció. De fet, el 54,3% de la premsa comarcal es compra per subscripció, el 32,7% al quiosc i el 13% per altres canals. 

Pel que fa la venda a quioscos, la premsa comarcal passa dels 37.611 exemplars venuts el 2012 a 35.211 el 2013, el que significa una reducció del 6,4. L'estudi destaca que en canvi la reducció és del 12,9% quan es parla del total de difusió a Catalunya de la resta de premsa que passa de 222.606 a 193.977 exemplars (-12,9%). En aquest terreny, la premsa comarcal augmenta 1,3 punts la seva participació de mercat i arriba al 18,2%. 

Respecte la subscripció, es van vendre 59.534 exemplars el 2013 i segons l'estudi gairebé quatre de cada deu subscripcions són de premsa comarcal. Una xifra que ha volgut remarcar especialment Enric Yarza . En aquest cas es redueix la venda per subscripció de premsa comarcal un 1,9% passant dels 60.674 exemplars el 2012 als 59.534 el 2013, mentre que el total de difusió a Catalunya es redueix un 1,4% dels 157.699 del 2012 als 155.488 del 2013. La venda per subscripció es va reduir a l'estat un 6,4%. 

Sobre les ingressos d'explotació (import net de la xifra de negoci, venda d'exemplars, venda de publicitat i altres ingressos), el 2013 van ser de 24.915.000 euros; el 2012 de 26.532.000 i el 2011 de 29.257.000 euros. La variació entre el 2013 i 2011 és una reducció del 14,8% i entre el 2013 i el 2012 la baixada és del 6,1%. En l'apartat de despeses d'explotació (consums i aprovisionaments, personal, amortitzacions i altres despeses), la xifra és de 25.208.000 euros el 2013, 26.980.000 el 2012 i 30.663.000 el 211. La variació entre el 2013 i 2011 és una reducció del 17,8% i entre el 2013 i el 2012 una reducció del 6,6%. Si es resten ingressos a les despeses dóna un resultat negatiu el 2013 de 293.000 euros, però positiu pel que fa els beneficis abans d'impostos (EBITDA) amb 109.000 euros. El 2012 aquesta xifra també va ser positiva en 34.000 euros, però el 2011 l'EBITDA va ser negatiu en 757.000 euros. El sociòleg i consultor ha destacat el treball per reduir aquestes caigudes de difusió i d'ingressos. 

Segons el document, l'any 2013 va caure tant l'ocupació com la inversió publicitària però segons l'informe el mercat manifesta petits símptomes de creixement el 2014. Així, les pàgines de publicitat al 2013 cauen un 9,1% fins les 25.730; la inversió publicitària es redueix un 7,8% i se situa en 14 milions d'euros; la inversió publicitària en paper baixa un 8,2% i se situa en 13,7 milions d'euros i la inversió publicitària en format digital augmenta un 7,8% i arriba als 302.000 euros. 

L'estudi també indica que cada any van augmentant les publicacions que s'incorporen a l'entorn digital. L'any 2012, el 72% de premsa comarcal tenia pàgina web i el 28% no. Pel que fa als formats en els quals es poden consultar aquestes pàgines, el 78% és a través de l'ordinador; el 14% d'ordinador i mòbil i el 8%, ordinador, mòbil i tauleta. Les xarxes socials més utilitzades són Facebook i Twitter, que representen el 66% de la presència.

Un futur "esperançador"

El document fa una estimació de tancament del 2014 i es preveu uns ingressos publicitaris estimats amb un creixement entre l'1 i el 2% i que es reduirà la difusió d'exemplars entre el 2 i el 3%. En aquest context, plantegen un "futur esperançador" per la premsa de proximitat, tal com ha indicat Yarza. 

A l'estudi es recorda que a l'any 2011 la premsa comarcal va llançar al mercat publicitari la tarifa conjunta 'Premsa Comarcal' amb 17 publicacions que arriben a 21 comarques amb una difusió de 77.911 exemplars i una audiència de 421.000 lectors. Els mitjans que inclou són 'Diari de Girona', 'Diari de Sant Cugat', 'Diari de Vilanova', 'El 3 de vuit', 'El 9 Nou', 'El Ripollès', 'El Vallenc', 'Hora Nova', 'La Comarca d'Olot', 'La Veu de l'Anoia', 'L'Eco de Sitges', 'Nova Conca', 'Regió 7', 'Segre', 'Setmanari de l'Alt Empordà', 'Setmanari de l'Ebre' i 'SomGarrigues'. 

Les fonts de l'estudi són l'OJD, difusió de la premsa; l'EGM-Baròmetre de la comunicació en l'apartat de l'audiència de la Premsa Comarcal; Arce Media; Registre Mercantil i el VII Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal.

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte