Notícia

Els creadors de continguts s'arruïnen i els distribuidors es fan rics

Miguel Ormaetxea media-tics.com

La gran revolució digital és l'accés universal als continguts, però resulta que els creadors de continguts estan veient a tot el món desenvolupat com disminueixen i es retallen els seus ingressos. Aquests ingressos se'n van a aquells gegants d'Internet que no creen cap contingut, sinó que els distribueixen i agreguen a les seves plataformes.

Els càlculs globals ens indiquen que aquest any 2015, els ingressos mundials per publicitat digital estaran entorn dels 150.000 milions de dòlars. Sembla que Google es portarà entorn del 30% d'aquesta quantitat. En segon lloc li segueixen Facebook, però també Yahoo! i Microsoft, que es repartiran entre tots un altre 15%. Les agències de publicitat s'estan emportant també una part massa important del pastís, que és una paradoxa en una societat digital que tendeix a fer desaparèixer els mitjancers.

En el cas de la publicitat programàtica, les agències de publicitat es porten fins i tot un 85% de la recaptació. La premsa, inclosa tots els diaris nacionals i locals, totes les revistes i totes les publicacions professionals, les productores de televisió, rebran entorn del 10% del total de la publicitat digital. Aquesta és una equació endiablada que d'alguna forma haurà d'anar corregint el mercat o bé les autoritats regulatòries. Una altra interessant paradoxa és que els grans grups periodístics a EUA i Europa ja tenen entorn del 80% de la seva audiència en les edicions digitals, però el 80% dels seus ingressos publicitaris continuen sent al paper.

Si venim al cas d'Espanya, el que està succeint és bastant greu. Les dades del gener i el febrer són molt dolentes per als principals diaris espanyols, especialment si tenim en compte que l'economia ha entrat en plena reactivació, amb creixement entorn del 2,5%. Les vendes d'exemplars el febrer continuen en caiguda lliure, amb retrocessos de fins el 20% a ‘ABC’, del 13% per a ‘El Mundo’ i de l'11% per a ‘El País’. A aquesta caiguda cal sumar-li les males xifres d'ingressos publicitaris el gener: la publicitat d’‘El País’ ha caigut un 18% davant del gener de l'any passat. ‘El Mundo’ ha perdut el 17%. El grup dels 8 diaris espanyols de major tirada ha recaptat un 4,9% menys que fa un any.

Aquesta delicada situació l'haurien de tenir molt en compte els gegants nord-americans d'Internet, especialment Google i Facebook. Especialment el cercador hauria de dissenyar eines tecnològiques i cursos de formació per a periodistes, a fi de pal·liar en la mesura possible un estat de coses que va decididament en contra dels que produeixen continguts, especialment continguts de qualitat.

De poc servirà que s'aconsegueixi un accés als continguts per a la immensa majoria de la població mundial, si aquests continguts són d'una creixent pobresa repetitiva. El gran escriptor i teòric dels mitjans Umberto Eco apunta al periodisme a la seva nova novel·la, “Número Cero”. “Internet pot haver pres el lloc del periodisme dolent”, diu Eco en una recent entrevista. “El periodisme podria tenir una altra funció. Estic pensant en un que faci una crítica quotidiana d'Internet i és una cosa que ocorre poc. Un periodisme que em digui: mira què hi ha a Internet, mira quines coses falses s'estan dient, reacciona davant d'això” 

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte