Notícia

La relació entre jovent, universitat i premsa comarcal a debat a Igualada

El passat dissabte durant la Convenció de l'ACPC

Foto
La 10a Convenció de la Premsa Comarcal i Local es va celebrar dissabte passat a Igualada i a través de dos taules rodes i una classe magistral va girar al voltant de les relacions entre la universitat i la premsa comarcal; així com en el seu nexe comú, els joves recent llicenciats i la seva incorporació al mercat laboral.

La primera taula de debat duia per títol Universitat i Premsa Comarcal, ha estat moderada per Joan Cal (director executiu del grup Segre) i han participat diversos representats de les universitats catalanes. Carles Singla (degà de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra), ha explicat que “els estudiants que fan practiques a la premsa comarcal i no als gran mitjans de Barcelona, tornen a la facultat amb una vivència de la professió més intensa, ja que allà se’ls permet crear continguts des del primer moment i participar de molts del processos; cosa que als grans mitjans és pràcticament impossible per a ells”.    Bernat López (director del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili) ha assenyalat que “si els estudiants que són de comarques ja tenen en el seu imaginari la possibilitat de treballar a la premsa comarcal, mentre que per als que són de l’àrea metropolitana no, i això és així, pel simple fet que desconeixen aquesta possibilitat”. Miquel Pueyo (director del Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida), fent referència a les empreses editores comarcals,  ha explicat que per a ells “seria impossible desplegar els seus cursos sense la col·laboració dels mitjans locals” i ha demanat a aquests “que es presentin sense por a les facultats per explicar quines són les ofertes que fan als estudiants”. En aquest sentit, Xavier Ginesta (vicedegà de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya) ha dit que les universitats “són, sobretot, dinamitzadores del territori, per lo qual, han d’estar en contacte continu amb les empreses de comunicació locals, per tal que els continguts que ensenyen s’adeqüin al que aquests mitjans locals necessiten de veritat”. 
 
L’altra taula rodona del dia era Joves periodistes i la Premsa Comarcal  en la qual una representació de la nova generació de periodistes del món local han explicat els reptes i avantatges de la professió. Lourdes Cardona (Nova Tàrrega) ha explicat “el millor de treballar amb l’àmbit local és el fet de saber que el públic per al qual fas noticies et segueix amb assiduïtat i que es fan seus cada contingut que crees”. Mentre que Miquel Andreu (SomGarrigues) ha assenyalat  que el repte  de la proximitat “és precisament que notes molt més la pressió que treballant en un mitjà generalista. Ja que si u dia fas una editorial crítica amb un polític o empresa local,  molt fàcilment et trobaràs amb aquesta persona un dia pel carrer; i cal saber bregar amb això”. Maria Figueras (El Vallenc) ha explicat que després d’haver fet pràctiques en diverses empreses grans va trobar que “a la premsa comarcal tenia moltes més responsabilitats i competències que en altres llocs” i ho ha rubricat dient que “aquí, he aprés més en dos mesos que en els anteriors tres anys”. Mentre Núria Llop (La Comarca d’Olot) parlant del seu pas per la universitat i l’ha definit com “cabdal per a qualsevol que vulgui dedicar-se a la professió per poder arribar a la teva primera feina amb una sòlida base des de la que començar a treballar.” El moderador del debat ha estat Òscar Cabana, director de La Comarca d’Olot. 
 
La síntesi d’aquestes dues taules l’ha fet Enric Marín, professor del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona amb la ponència Crisi del periodisme, comunicació de proximitat i formació universitària, que ha pronosticat un bon futur per al periodisme ja que, segon ell,  “en un món globalitzat on regna el desordre de la informació, el que més valor té és la informació contrastada que pot aportar un periodista”.  I ha pronosticat que el futur del periodisme serà una “combinació entre lo artesanal i lo digital”, i que les quatre claus en les que s’haurà de basar la professió als anys propers són “investigació, proximitat, gestió de dades i especialització”. 

La convenció va estar presentada pel periodista Francesc Florensa (coordinador de SomGarrigues).

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte