Notícia

L’ACPC marca un rècord històric d’ingressos publicitaris

També constata el relleu generacional al congrés de Montblanc

Foto
Montblanc 21 de maig de 2016

Un centenar de professionals de la comunicació s’han trobat avui a l’antiga església de Sant Francescde Montblanc per assistir a la 34a Assemblea Ordinària de l'ACPC i el 9è Congrés de la Premsa Comarcal i Local.

La jornada ha començat amb la salutació del president de l’ACPC, Carles Ayats, que ha recordat el paper de l’entitat com a “model de comunicació descentralitzat que es nodreix de multitud de capçaleres escampades arreu del territori, on som la referència informativa per a més de mig milió de catalans”. Tot seguit, l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu i Domingo, ha donat la benvinguda i explicat que “la premsa comarcal ha sabut, a nivell local, recollir el batec del nostre poble, i a nivell més general, ser termòmetre de la societat catalana”. 

ASSEMBLEA

Durant la 34a Assemblea Ordinària de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal i Local, s’ha fet balanç del darrer exercici de l’entitat destacant que és el quart any consecutiu en l’augment d’ingressos publicitaris, que han marcat un rècord històric. Carles Ayats ha destacat que “el col·lectiu ha anat a contracorrent del mercat, mentre aquest ha caigut, nosaltres hem continuat creixent, i en els quatre darrers exercicis hem crescut un 165%, marcant una fita històrica per la nostra entitat. Sense oblidar que hem aconseguit un important creixement en la inversió publicitària d’empreses privades i incrementat la nostra participació al mercat digital”.
 
Pel que fa al futur de l’entitat, Ayats ha explicat que  “s’ha constatat el relleu generacional que es viu a moltes de les capçaleres associades, i l’alineament del sector amb els nous canvis que s’estan produint en el model de negoci així com en la captació de nous públics”.
 
Tot seguit, s’ha anunciat el relleu en la presidència de l’ACPC. Francesc Fàbregas, fins ara Vicepresident de setmanaris, substitueix Carles Ayats, que ha estat al capdavant de l’entitat durant els darrers cinc anys. El president sortint, ha explicat que deixa el càrrec per raons personals i ha afegit “que sóc de les persones que creu que en els llocs s’hi està per fer-hi, no per ser-hi. I per tant, crec que és bo que aquells que poden seguir fent, i segur que ho faran i bé, agafin el lideratge d’aquesta cursa de fons”. El president entrant, en el seu parlament, ha dit que “presidir l’entitat és al màxim que es pot aspirar quan algú entra en al món de la premsa comarcal”, ha agraït al president sortint “el haver posat en ordre una associació que va rebre en els moments més complicats de la crisi i haver-los marcat el camí a seguir”; i respecte al futur, ha assenyalat que cal “traçar un pla estratègic per als tres propers anys, lluitar per la publicitat, reivindicar davant la Generalitat la importància que ens mereixem i, per sobre de tot, defensar els nostres editors i dignificar la nostra professió”.
 
Francesc Fàbregas és editor d’El Vallenc i de Nova Conca. A l’ACPC,  porta deu anys vinculat, on  ha estat vicepresident de setmanaris i responsable de desenvolupar el projecte de millora de la comercialització de les capçaleres associades. També és un dels representants a la Junta de la Federació d'Associacions d'Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals.
 
La configuració de la junta actual queda de la següent manera:
 
President,  Francesc Fàbregas (El Vallenc); tresorera, Anna Albareda (La Segarra); Secretari i vicepresident quinzenals i mensuals, Francesc Florensa (Som Garrigues); Vicepresident de diaris, Joan Cal (Segre); Vicepresident bi i trimestrals, Carme Paltor (777 Comunica); i vocals, Joan Cal (Segre), Xavier Domènech (Regió 7), Joaquim Rambla (La Veu de l'Ebre), Ivan Sanz (L'Esquerda de la Bastida), Joan Carles Codolà (Llumiguia), Montse Dalmau* (L’Avenç de Palau d’Anglesola) i Òscar Cabana* (La Comarca d’Olot).  (foto)
 
*Dos nous membres de la junta.
 
Eulàlia Sòria, fins ara secretaria de la junta deixa l’entitat després de més de dotze anys d’ocupar diversos càrrecs en juntes diferents. (foto)
 
Per últim, durant l’Assemblea també s’ha aprovat la ubicació de la seu per a la propera edició de la Convenció de la Premsa Comarcal, que serà a Igualada a proposta de Pia Prat  (directora general de La Veu de l’Anoia)
 
CONGRÉS

Al voltant de les 12 h s’ha donat pas al 9è Congrés de la Premsa Comarcal i Local, el qual ha estat presentat per Candela Figueres, productora del programa ‘La Segona Hora’ de RAC 1. 
 
El tret de sortida l’ha donat el reconegut publicista Jordi de Miquel, president de l’agència The Colours Box amb la ponència Branded content: una oportunitat per a la Premsa Comarcal. De Miquel ha vaticinat que “el model de negoci del futur està en l’anomenada ‘publicitat nativa’ o ‘branded content’”. Ho ha raonat, explicant que “els baners són insuportables i intrusius”,  que “ens agradi o no els ad-blockers, tot i la controvèrsia, es quedaran”; i que “els grans diaris anglosaxons ja estan vinculant continguts i publicitat de forma indissociable”. De Miquel ha posat diversos exemples citant com a referència “The Guardian Lab que a genera més ingressos que moltes agències publicitàries amb continguts de qualitat”. I ha convidat a la premsa comarcal a “pensar en els vostres potencials anunciants i la llista de continguts de proximitat que podríeu vincular”.
 
Tot seguit, s’ha presentat el resultat del 8è Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, patrocinat per CaixaBank i atorgat a la doctora Susana Pérez-Soler (Universitat Ramon Llull) per Usos de les xarxes socials a la premsa local i comarcal: reptes i oportunitats per a l’empresa periodística.  Pérez-Soler ha explicat que el projecte “neix de la constatació que les plataformes de comunicació 2.0 estan transformant tant el procés de producció de les notícies com en el de la seva distribució”. Pel que fa a la metodologia emprada, ha explicat que “s'han realitzat més d'una vintena d'entrevistes a diferents perfils, des de directors de mitjans fins a redactors passant per gestors de xarxes socials. I de l'altra, s'ha fet un anàlisi del contingut del compte corporatiu de Twitter dels mitjans estudiats”. El seu estudi conclou “que a dia d'avui les xarxes socials es fan servir principalment com a plataformes de distribució de continguts. I en menor mesura, els periodistes les empren per rastrejar temes i documentar-se”. Com a repte pendent ha marcat “la interacció amb l'audiència que, paradoxalment, és l'essència dels mitjans socials”. I per últim, ha proposat “un decàleg de bones pràctiques per tal de crear i gestionar comunitats al voltant de l'empresa periodística”. L'equip de recerca ha estat format per la doctora Cristina Martorell (Universitat Ramon Llull), el doctor Àlex Araujo (Universitat Pompeu Fabra) i la doctora Ariadna Fernández (Universitat Pompeu Fabra). 
 
La  taula de debat El relleu generacional a la premsa comarcal ha convocat a una nodrida representació de joves professionals del mitjans comarcals amb la intenció d’analitzar com s'enfronten al repte de la digitalització i a la captació de noves audiències, tot mantenint la confiança dels lectors tradicionals així com explorant les noves possibilitats de negoci. Anna Torija (Nova Conca) ha realçat “el valor que té explicar les coses de casa des de casa amb el coneixement de causa que això implica”.  Gemma Solé (El Vallenc) ha ressaltat “el valor que implica el contacte directe i proper amb les entitats i la gent de la vila”, el qual comporta, però, el risc “de que les queixes posen ser molt personalitzades”. Elena Domingo (L'Om, Revista de Riudoms) ha explicat com “un grup de gent jove de la comarca fa anys vam decidir-nos ha  llançar el primer digital de la zona” i com l’experiència adquirida aquí va servir-los, per poder-se “fer càrrec de L’Om quan en aquesta capçalera va arribar el moment de fer un relleu generacional, forçant-nos a aprendre un nou model de negoci”. Domingo també ha demanat que des de les universitats es convidi als estudiants “a treballar en premsa comarcal i no es vengui com un segon plat dels mitjans generalistes”, comentari que ha despertat els aplaudiments del públic. Òscar Cabana (La Comarca d'Olot) ha explicat el procés de com  al seu setmanari “es van contractar quatre periodistes joves al darrer any per substituir-ne d’altres amb el repte que el lector no notés la diferència”. Mentre que Gerard Bidegain (777 Comunica),  ha explicat “que el seu repte és explicar al seu públic potencial, que és la societat civil de la vila,  que és  través de la revista que es poden articular, alhora que guanyar audiències joves”. La Taula ha estat moderada per la periodista Candela Figueras. 

Lluís Cucarella, Subdirector General de Premsa Ibérica Digital, ha estat l’encarregat de cloure el congrés amb la ponència La transformació digital a la premsa. Cucarella ha explicat que “cal saber llegir les dades que generen les nostres audiències” i ha demanat pensar “en els necessitats de l’usuari”. Ha fet incís en la importància del “factor humà, ja que molts projectes digitals potencialment bons fracassen per aquesta raó” i en la necessitat de traslladar “el sentit d’urgència en el canvi a digital en els treballadors”. Ha posat com exemple el fet que “molts digitals encara mantenen horaris de redacció tradicional quan el prime time digital comença a les vuit del matí”. I ha demanat treballar el ‘big data’ “per conèixer els patrons de conducta dels nostres lectors i oferir-los allò que volen”.  També ha parlat de les necessitats de personal que es desprenen a les noves redaccions, com “un cap de planificació, un especialista en visualització de dades, un expert en ‘big data’, un SEO o SEM, editors d’evolució d’audiències o ‘radar’, i infografistes”.  Per últim ha recalcat  “la importància del vídeo, ja que a dia d’avui, suposa el 40% del trànsit a les webs dels diaris generalistes”.
 
A les 14 h s’ha dut a terme un dinar i tot seguit s’ha fet el lliurament de la  5a edició delsPremis Premsa Comarcal, que patrocinats per Endesa¸ guardonen les millors portades de l'any.
 
  • En la categoria de diaris, bisetmanaris i setmanaris, el primer premi ha estat per Nova Tàrrega i la portada del 18/9/2015 “Fira Massiva però menys Massificada”. 
  • En la categoria de quinzenals i mensuals, el primer premi la rebut la Revista de Palfrugell i la portada de setembre del 2015 “Comiat del còctel Rambo”. 
  • En la categoria de bimestrals i trimestrals, el primer premi ha anat a parar a L’Avenç i la portada de la tardor de 2015 “Cap a la llibertat”. 
 
El jurat dels Premis Premsa Comarcal estava format per Eugeni Cabanes, d’Endesa. Carles Duarte, president Fundació Lluís Carulla i Carles Ayats
 
Cliqueu aquí per descarregar-vos el llistat de premiats a més dels finalistes amb les dates de publicació de cada portada i el número editorial al que correspon.
 
D’altra banda, també s’han commemorat totes les publicacions associades que enguany celebren el seu aniversari. Així, s’ha reconegut a Diari de Vilanova (165 anys); L’Eco de Sitges (130 anys); Recvll (95 anys); Revista de Banyoles (70 anys); L’Esparver i Sarment (40 anys); Dovella i Terall (35 anys); El Xic Torrellenc (30 anys); i Montònenc de Fontrubí (25 anys). 
 
El Premi al Reconeixement pel Suport a la Premsa Comarcal l’ha rebut Eugeni Cabanes, Director General de Comunicació d’Endesa, empresa patrocinadora de l’esdeveniment, de mans de Josep Pijoan, Delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona. Cabanes, en el seu parlament, ha “reivindicat la figura dels periodistes en un món en què a les xarxes socials tothom es veu capaç de publicar”, tot recordant que s’ha de tenir en compte que “els lectors ja no són passius sinó  que actius”. (foto)
 
Durant els parlaments de clausura, Carles Ayats, president sortint de l’ACPC, en el seu darrer acte públic al capdavant de l’entitat, ha fet esmena al canvi de model de negoci en que viu immersa la premsa avui en dia;  “estem essent testimonis de la transformació d’un sector que, a remolc dels canvis de la nostra societat, està adaptant-se a marxes forçades a les noves necessitats dels nostres lectors...  Però no hem d’espantar-nos, al contrari, hem d’estar orgullosos de pertànyer a un model de comunicació singular, que és un clar exemple d’èxit gràcies al compromís amb el seus lectors…. Ja que compartim una matèria primera que hem de preservar, un bé preuat que sovint ens és cobejat: la informació de qualitat, compromesa amb el seu territori i la seva gent”. Francesc Benet, 1er Tinent d’alcalde de Montblanc, ha recordat que “la premsa comarcal sou la nostra finestra per expandir qui som arreu del país” . Mentre que  Joaquim Nin, Secretari General de Presidència de la Generalitat de Catalunya,  ha recordat “haver-os guanyat la confiança de qui cada setmana paga per comprar el vostres mitjans”. Francesc Fàbregas, nou president de l’ACPC, ha tancat la jornada recalcant que “la principal missió de l’entitat serà defensar els drets dels associats, i esforçar-nos perquè cap altre diari local hagi de tancar ni cap periodista perdi el seu lloc de feina”. 
 
La cita ha estat organitzada per l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) i el setmanari Nova Conca.
 

Cercar publicació



Destacats


giny

giny

giny

© Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), 1980-2024

Avís legal

Contacte